Az „első generációs” podcastek ugyan már évtizedekkel ezelőtt megjelentek, látványos térhódításukra csak az elmúlt néhány évben került sor. Mára számos más médiumot maguk mögé utasítva mindannyiunk kedvenceivé váltak, s az internethasználók kb. 12-15%-a heti rendszerességgel hallgat podcastot. Minek köszönheti az audio szolgáltatás a népszerűségét, s miért pont most éli az aranykorát? Ebben a bejegyzésben ezeket a témákat járjuk körül.
Mi az a podcast?
A podcast neve a „broadcast” (műsorsugárzás) és az „iPod” szavak összeházasításával jött létre, s egy online audio szolgáltatást takar, amellyel lehetőségünk van előre rögzített, tematikus hanganyagok online vagy offline hallgatására. Nem kell hozzá más, mint egy okoseszköz és egy olyan applikáció, amely le tudja játszani a podcasteket, illetve az online használathoz, valamint a letöltéshez internetkapcsolat is jól jön.
Miért ekkora trend ma a podcast?
Az elmúlt években egyre általánosabbá vált, hogy mindannyiunk zsebében ott lapul egy olyan okoseszköz, amely rendelkezik internetkapcsolattal, s kiváló minőségű audio és multimédiás anyagok lejátszására is képes.
Ezzel gyakorlatilag minden eddiginél egyszerűbbé vált az információszerzés, és széles körben elérhetővé váltak olyan kontentek, amelyeknél nincs szükség különösebb erőfeszítésre a tartalom feldolgozásához.
Ezek aztán alkalmasnak bizonyultak arra is, hogy a hallgatók egyéb tevékenységeikkel (autóvezetés, főzés, kutyasétáltatás, vasalás stb.) párhuzamosan bővíthessék a tudásukat egy számukra fontos vagy érdekes témában.
Hiszen például egy hosszú autóút – bizonyos szempontból – „üres” idő, amelyet ilyen módon tájékozódásra, információszerzésre is fel lehet használni.
Korábban a rádió „egyeduralkodónak” számított, ma azonban már más médiumok közül is válogathatunk, ha például takarítás közben szeretnénk valamilyen hasznos ismeretre szert tenni.
Bővülő podcast csatorna kínálat
A „kínálati oldal” erősödésében is több tényező játszott közre. Sok YouTube csatorna, amelynek kontentjei korábban sokaknál inaktív ablakban, „háttérzajként” futottak, áttért a podcast készítésre, podcast csatornát hozott létre, s ott folytatódott az interjúsorozatok, előadások és egyéb beszélgetős tartalmak megosztása.
Másrészt a cégek is ráébredtek, hogy a podcast készítés óriási lehetőség a célcsoport elérésére, s tartalommarketingjük új platformjaként kezdték el használni a podcast csatornát.
Podcast stúdiók jöttek létre, és megjelent a podcast stúdió bérlési lehetőség is egyes cégek szolgáltatásai között.
Egy kis podcast statisztika…
2022 tavaszán készült egy felmérés, amely szerint világszerte mintegy 2 millió podcast csatorna működik, amelyeken 48 millió adás érhető el, a podcast iparág éves bevétele pedig már az 1 milliárd dollárt is meghaladja. Egyes jóslatok szerint ez az árbevétel 2025-re el fogja érni a 25 milliárd dollárt is.
Ebből is látszik, a célközönség elérésének egyik legszuperebb módja ma a videó készítés mellett egy podcast csatorna indítása, amelybe érdemes időt, energiát és pénzt belefektetni, hiszen – főként hosszabb távon – biztosan hozzásegíti a cégeket marketing céljaik eléréséhez.