Egy gépkocsi felfüggesztésében több funkciót is ellát egy laprugó. Elsődleges feladata az, hogy összekapcsolja a jármű tengelyét az alvázával. Éppen ezért egyértelműen kijelenthető, hogy egy kiemelkedő fontosságú komponensről beszélünk.
Egy Ford Ranger laprugó is ilyen szerepet tölt be. Ha a laprugó, kiváltképp a fő rugólap hiányzik, vagy eltörik, akkor a tengely alvázhoz történő rögzítése nem megfelelő. Ilyenkor megeshet, hogy a tengely elmozdul a helyéről, ami nagy baj, hiszen ilyenkor az adott jármű irányíthatatlanná is válhat.
Jó állapotú laprugó nélkül lehetetlen a tengelyt a megfelelő irányban tartani. Az is probléma, ha a laprugó méretei nem optimálisak. Nehézséget okoz, ha az egyes oldalakon eltérő méretűek a laprugók.
Ilyen esetben a tengely aligha lesz merőleges a menetirányra, így tehát a gépkocsi menetkörülményei nem lesznek megfelelőek. Ennek az lehet a következménye, hogy a gumik elkezdenek az indokoltnál jóval gyorsabban kopni, de a sofőr azt is tapasztalhatja akár, hogy az általa vezetett jármű húz az egyik irányba.
A felfüggesztés létfontosságú eleme a laprugó
A felfüggesztés négy fő részből áll. A laprugón kívül a lengéscsillapító, a felütközésgátló és a stabilizátorrúd alkotja. Utóbbi a különböző modellek és tengelyterhelési kategóriák alapján nem számít kötelező komponensnek.
Ezek a részegységek közös erővel képesek biztosítani a gumiabroncs, valamint az út közötti tapadást. Kifogástalan kezelhetőséget szavatolnak a járművezető számára, ezenfelül az utasok kényelmét is biztosítják. Sőt mi több, még a rakomány megóvása szempontjából is fontos a felfüggesztés állapota.
Nem nevezhető elavultnak a laprugós felfüggesztés
Mintegy másfél évszázados múlttal rendelkezik a laprugós felfüggesztés. Ez alapján sokan azt gondolhatnák, hogy nem nevezhető korszerű megoldásnak. Valójában azonban egyáltalán nem egy idejét múlt technológia.
Még manapság is a leghatékonyabb felfüggesztés a laprugó az olyan haszongépjárművek esetében, mint amilyen többek között a Ford Ranger. A laprugók anyagát illetően persze az elmúlt évtizedekben történtek innovációk. Nem is oly rég óta használják a széles feszültségtartománnyal rendelkező rugóacélokat, valamint az egyes kompozit anyagokat.
Számos járműben található laprugó
Természetesen nem csak a Ford Rangerben, hanem számos különféle haszongépjárművekben alkalmaznak laprugót. Ilyenek a nehézteherautók, valamint a pótkocsik. Az ezen kategóriákba sorolható járművek túlnyomó többségében parabolarugók, csekély százalékukban pedig trapézrugók találhatók.
A legfeljebb hét tonna össztömegű, úgynevezett könnyű haszongépjárművek 90 százaléka laprugóval van felvértezve a hátsó tengelyen, sőt, legalább 10 százalékuk az első tengelyen is. Az ismertebb pickupok esetén kizárólag laprugókat használnak, főként hagyományos trapézrugókat.