A meglévő eszközeinket kell használni válság idején!
Probléma lehet most az energiaválság, az árak, a beszerzés nehézségei, a munkaerő megszerzése és megtartása illetve a párhuzamosan zajló generációváltás. Változás és innováció – Avidor András, networking szakértő szerint ez a két irányvonal nélkülözhetetlen manapság. A szakember tanácsot ad, mit tegyünk ebben a nehéz helyzetben?!
A megújulás a vállalkozások körében alapvető szempont a mai, aktuális helyzetben, azonban érteni kell, milyen innovációról van szó. A szakértő szerint a válság során, azonnal kell reagálnunk, alkalmazkodnunk. Mit is jelent ez pontosan?
– Működik egy 3+1 szabály, amit tenni kell egy krízis esetén! A legkiemelkedőbb, hogy ami jól működik, azt tegyük még többet és még jobban! A sikeres válságkezelő vállalkozók vagy magánemberek megnézik, hogy a cégük vagy életük mely része halad gördülékenyen, és arra összpontosítanak, azt próbálják meg még hatékonyabban végezni! Hiszen az nem igényli az új rendszer kialakítását, új befektetést, ezáltal még inkább lehetőségünk adódik erősödni. A válságban az idő menedzselése is rendkívül jelentős, hogy hova tesszük a fókuszt. Még egy dolog rendkívül a segítségünkre lehet: az együttműködés. Úgy lehet változtatni, innoválni, ha több emberrel illetve több céggel együttműködünk, mivel így időt és energiát spórolhatunk meg – kezdte Avidor András, a BNI (Business Network International), a világ és hazánk legnagyobb üzleti szervezetének magyarországi és szlovákiai igazgatója, aki bővebben kifejti, mit is tehet ma egy cégvezető ebben a nem mindennapi helyzetben.
– Nem javaslom, hogy ebben a rendkívüli gazdasági helyzetben nekilássunk új termékek, irányvonalak kialakításának, új cégcsoport kutatására fecséreljük el az energiánkat, hiszen ez rizikóval jár, és nem utolsó sorban sok pénzbe kerül, ami nem éri meg. Lehet oly módon is újítani, hogy a meglévő eszköztárunkat jobban használjuk, illetve olyan módosítást hajtunk végre, amely által kis befektetéssel nagy változást érhetünk el. Számos lehetőséggel élhetünk az innováció terén. Fontos a talpraesett, rugalmas hozzáállás, illetve hogy az aktuális piaci helyzetet elemezzük. Azt javaslom, hogy ha a cég jól működik, akkor a belső folyamatokat kell csiszolni, hatékonyabbá tenni, kismértékben módosítani, hozzátenni egy új szolgáltatást. A vállalkozó arra vállalkozik, hogy minden egyes pillanatban értéket teremt, és ha bármilyen akadályba ütközik, megoldja a problémát. Ha azonban kockázatkerülőnek tartjuk magunkat, akkor inkább alkalmazottként tevékenykedjünk. Létfontosságú, milyen a hozzáállásunk, hogy képesek legyünk rugalmasan kezelni bizonyos szituációkat. Nagyon lényeges, hogyan tudunk reagálni egy váratlan helyzetre, milyen gyorsan cselekszünk, és melyek a pozitív tulajdonságaink, amelyeket alkalmazni kell minél hamarabb. Tehát a meglévő eszközeinket kell használni válság idején, átgondoltan, megfontoltan. Azonban figyelni kell arra is, hogy a jelenlegi nagy erősségünk hirtelen veszélyforrássá válhat. Mivel többféle okból kifolyólag hamar elveszíthetjük a már meglévő ügyfeleinket, képességünket. Meg kell vizsgálnunk, hogy az erősségekben mekkora veszély rejlik. A lehetőségek viszont a gyengeségekből alakulhatnak ki. A legnagyobb akadály az, hogy a vállalkozók többsége magányosan próbálja megoldani a gondjait. Úgy vélem, hogy a legfontosabb tényező, a cégvezetők kölcsönösen együttműködjenek, egymást támogassák, így tudnak sikeresen kijutni a válságból. Az is nélkülözhetetlen, hogy a gondolkodásra időt szánjunk strukturálisan, csoportosan cselekedjünk, és három-négy hónapos tartalékkal rendelkezzünk, amely a fix költségeket lefedi. Arra számítok a jövőben, hogy azok a vállalkozók, akik együttműködően, összefogva dolgoznak, erősebben lépnek ki ebből a krízisből, hiszen eldöntötték, hogy részesei egy üzleti közösségnek, amelynek keretében információkkal, eszközökkel, szolgáltatásokkal, egymás kapcsolati hálójával segítik egymást. Hiszek abban, hogy az emberi kapcsolatok, együttműködések nélkül a világ rossz irányba tart.