62 éves lenne az első magyar, aki Forma–1-es autót vezetett
Még mindig csak hatvankét éves lenne Kesjár Csaba, aki huszonhat éves élete is elég volt arra, hogy sokszoros bajnokként ő legyen az első magyar, aki Forma–1-es autót vezethetett, és az első, akiről leendő Forma–1-es pilótaként beszéltek.
Barátai maximalizmusát dicsérték, a közös csúszkálásokról, bulikról meséltek, és arról, szerintük kizárt, hogy Csaba egyenesen nekimegy a szalagkorlátnak, ha eszméleténél van.
Élete és karrierje
A Bánki Donát Gépipari Műszaki Főiskolán gépészmérnöki oklevelet szerzett.
A szakemberek tervei szerint ő lett volna az első magyar versenyző, aki a Forma–1-ben szerepelt volna. Az 1987-es Magyar Nagydíj hétvégéjén tesztelhette a Zakspeed csapat autóját, így ő lett az első magyar, aki F1-es autót vezetett.
Sikerszéria és tragédia
Azé a Kesjár Csabáé, akiről mindenki azt gondolta, hogy a három hungaroringi próbakört jóval több követi majd, ő lesz az első Forma–1-es magyar pilóta, és ott sem csak a futottak még kategóriában. Kesjár Csaba egy évvel később, az NSZK Forma–3-as bajnokságának egyik edzésén vesztette életét, mert nem tudott bevenni egy kanyart, és fékezés nélkül, körülbelül kétszázas tempóval kettéhasította a szalagkorlátot. Azonnal meghalt.
Versenyzői pályafutás
Kesjár Csaba 1977-ben kezdte a versenyzést, korábban vízilabdázott. A Kesjár név addigra jól ismert volt a motorsportban: Csaba nagyapja motorozott, édesapja motor-, motorcsónak- és autóversenyek sorát nyerte. Csaba, féltestvérével például a második Mecsek-ralit is megnyerte, de Kesjár Csabára nem csak a családneve miatt figyelt fel a szakma. Mint annyi későbbi Forma–1-es versenyző, ő is gokartba ült először, csak 1982-ben szerzett autóversenyzői igazolványt, hogy már abban és az azt követő három évben is magyar bajnok legyen.
1986-ban már a Forma Ford 2000-es kategóriában állt rajthoz az osztrák bajnokságban, amelyet rögtön megnyert, hegyi versenyeken az övénél erősebb autókat győzött le. Vitathatatlan tehetség volt, a Forma–1-be kerülésnek viszont ez csak az egyik feltétele.
A másikról, a pénzről a mögé álló támogatók gondoskodtak, így kerülhetett 1987-ben a nyugatnémet Forma–3000-es bajnokság egyik legnevesebb csapatához, a Schübelhez. Az akkor új Hungaroringen pedig a Zakspeed csapat ezer lóerős Forma–1-es autóját is kipróbálta.
Az utolsó edzés
Az 1988. június 24-i pénteki edzésen Csaba nem tudta bevenni az egyik kanyart, körülbelül kétszázas tempóval csapódott a szalagkorlátnak és szörnyethalt.
Barátai szerint több mint feltételezés, hogy Csaba valószínűleg elájult az edzésen. A boncolási jegyzőkönyv is ezt támasztja alá, amelyben az állt, hogy Csabának nem a versenybaleset okozta a halálát, a halálos sérülést az okozta, hogy fejjel belecsapódott a szalagkorlát oszlopába, mivel az autója kettétört.
Halála után is nagy tisztelet övezi
Kesjár Csaba halálával egy ígéretes karrier tört ketté, amit az utána megmaradt tárgyi emlékek és a hozzá kapcsolódó történetek, gondolatok őriznek tovább.
Búcsúztatására egy keddi napon került sor.
Kesjár Csaba koporsójánál a Magyar Autó- és Motorsport Szövetség versenyzői és aktivistái, valamint a sportoló pályafutását támogató Hungexpo vállalat dolgozói álltak díszőrséget.
A ravatalnál Nádasdi János, a MAMSZ főtitkára búcsúzott Kesjár Csabától.
Beszédében emlékezett a kezdetre, Kesjár Csaba első versenyeire, a bajnokságokra. Emlékezett arra a sportemberre, aki már sosem éri el álmát, a Forma—1 világát. Végezetül ezt mondta: „Az általad megkezdett úton barátaid, sporttársaid haladnak tovább”.
Günther Schäfer, a norisringi verseny nyugatnémet rendezője, majd Palaticz András, a Hungexpo igazgatóhelyettese beszélt arról a fájdalomról, amit a kitűnő sportember halála jelent.
Ezután a temetésen megjelentek a gyászzene hangjaira megindultak a sír felé. Fájdalom volt látni a fejfát, s rajta a felírást: „Kesjár Csaba, élt 26 évet”.
A gyászszertartás végén a sírt elborították a kegyelet és a megemlékezés virágai.
Az 1988-as tragédia után egy évvel a Budapest Sportcsarnokban emlékkiállítást rendeztek, ahol a sportág barátai találkozhattak, hogy felidézzék Csaba legszebb pillanatait. 1992-ben Budaörsön az egyik általános iskola felvette a nevét, kiállították a bukósisakját, overallját, trófeáit is. 2018-ban Zuglóban emlékművet avattak tiszteletére egykori lakhelyéhez közel.
Örökre a szívünkben
Kesjár Csaba pályafutása rövid, de lenyűgöző volt. Karrierje tragikusan korán ért véget, de emléke és hatása örökké élni fog a magyar autósport történetében.
Az ő nevét mindig tisztelettel és elismeréssel fogják említeni, mint az első magyar, aki Forma–1-es autót vezetett, és akinek élete és karrierje inspirációt jelent a jövő generációi számára.