Ha a csomagautomatánál nem találod a csomagod, vagy üres rekeszt nyit az automata, azonnal jelezni kell a szolgáltatónak, és minél előbb panaszt tenni írásban. A jó hír, hogy ilyenkor nem te vagy a hibás fél, és jellemzően a futárszolgálat vagy a feladó kap kártérítést, majd ebből téged térítenek.
1. Azonnali lépések az automatánál
-
Ha kinyílt egy rekesz, de üres: a legtöbb automatán a kijelzőn azonnal tudod jelezni, hogy „nem volt csomag a rekeszben”.
-
Készíts fotót/videót az üres rekeszről, a képernyőről és az automatáról (helyszín, dátum, idő). Ez később bizonyíték lehet.
-
Ne engedd, hogy más használja a nyitókódot: a kódot kezeld úgy, mint egy kulcsot, ne add tovább, ne posztold ki.
2. Azonnal keresd az ügyfélszolgálatot
-
Minden szolgáltatónál (Magyar Posta automata, Foxpost, Packeta, GLS, stb.) külön ügyfélszolgálat és reklamációs csatorna van.
-
A Magyar Postánál például az automata után az ügyfélszolgálati telefonszámot kell hívni, ha a rekesz üres volt.
-
Foxpostnál és Packetánál online űrlapon, „bejelentési / reklamációs” felületen tudsz hibát jelezni elveszett vagy csomagcsere esetén.
3. Reklamáció benyújtása – mit írj bele?
-
Írd le: csomagszám, automata pontos helye, átvételi kód, dátum, időpont, mi történt (pl. üres rekesz, más csomag volt bent, kód nem működött).
-
Csatold a fotókat, videót, és ha tudod, a feladó adatait és a csomag értékét is (számla, bizonylat, rendelés visszaigazolása).
-
A legtöbb szolgáltató ÁSZF-je szerint a panaszt rövid határidőn belül (jellemzően 30 napon belül) kell benyújtani, de minél előbb teszed meg, annál jobb.
4. Ki kérjen kártérítést: te vagy a feladó?
-
A csomagküldő cégek jellemzően a feladóval állnak szerződésben, ezért sok esetben a feladó tud hivatalos kárigényt benyújtani.
-
Gyakori gyakorlat, hogy a szolgáltató a feladónak téríti meg a csomag értékét és a szállítási díjat, a feladó pedig visszafizeti neked a vételárat.
-
Webáruházas rendelésnél mindig keresd az adott webshop ügyfélszolgálatát is, mert fogyasztóként velük állsz jogviszonyban.
5. Ha nem reagálnak, vagy elutasítanak
-
Ha nem kapsz érdemi választ, vagy elutasítják a jogos panaszt, fordulhatsz békéltető testülethez vagy fogyasztóvédelmi hatósághoz.
-
2025-ben kifejezetten indult fogyasztóvédelmi vizsgálat a tömegesen eltűnt csomagok és elérhetetlen ügyfélszolgálatok miatt, jelezve, hogy az állam is kiemelten kezeli ezt a problémát.