Mi az a Ticketmaster?
A Ticketmaster a világ egyik legnagyobb jegyértékesítő és jegyforgalmazó vállalata, melynek központja Beverly Hillsben (Kalifornia, USA) található, de világszerte jelen van, többek között Magyarországon is. A platform elsősorban koncertekre, sport-, színház- és családi eseményekre kínál hivatalos jegyeket online, mobilalkalmazásban vagy helyszíni irodákon keresztül.
Hogyan működik a Ticketmaster?
A Ticketmaster egy digitális felület, ahol a rendezvényhelyszínek, előadók és szervezők meghatározzák a belépőjegyek árát és mennyiségét, amit a Ticketmaster a felhasználók számára értékesít. Az elérhető jegyek között gyakran vannak elsődleges (közvetlenül a szervezőktől származó) és másodlagos (újraértékesített) belépők.
Jegyvásárlási és eladási lehetőségek
-
Online platformokon (web, applikáció) keresztül történik az értékesítés
-
A megvásárolt jegyek könnyen átruházhatók, eladhatók vagy digitálisan is bemutathatók
-
A rendszer támogatja a resell funkciót: ha valaki nem tud elmenni az eseményre, a jegy eladható másnak a platformon
Díjak és járulékos költségek
A Ticketmaster rendszeresen extra díjakat – így szolgáltatási, létesítményi vagy kézbesítési díjat – számol fel a jegyek árához, melyek a teljes összegen belül jelentős részt is kitehetnek. Ezek a plusz költségek gyakran érik kritikák a vásárlók részéről.
Gyakori kritikák és viták
A Ticketmaster számos alkalommal vált már viták és jogi eljárások középontjává. Fontosabb problémák:
-
Átláthatatlan szolgáltatási és extra díjak
-
Különböző automatizált jegyvásárló botok (BOTS) miatti jegyhiány és túlárazás
-
Fogyasztóvédelmi és trösztellenes vizsgálatok, főleg a Live Nationnel való egyesülés óta
-
Technikai hibák, túlterhelés jelentősebb jegyértékesítési időszakokban (pl. Taylor Swift turné)
Újdonságok és innovációk
-
Az alkalmazás számos funkcióval bővült (pl. digitális jegy, átutalás, resell), így a jegyvásárlás és a bejutás egyre egyszerűbbé vált.
-
2024-ben újabb trösztellenes eljárás indult a Ticketmaster és anyavállalata, a Live Nation ellen, melynek célja a versenyhelyzet javítása és a fogyasztói árak védelme.